INFORMACJE O ZAWODZIE:
Opiekun medyczny 532102
Nauka trwa: 1 rok (II semestry)
Forma kszatłcenia: stacjonarna lub zaoczna
Słuchacz otrzymuje tytuł technika: Opiekun medyczny po uprzednim zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikację:
MED.03 – Świadczenie usług pielęgnacyjno-opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej.
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników.
W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki.
Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej absolwentów ma służyć wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa
1. CELE KSZTAŁCENIA
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie opiekun medyczny powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- rozpoznawania i rozwiązywania problemów opiekuńczych osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku;
- pomagania osobie chorej i niesamodzielnej w zaspakajaniu potrzeb bio-psycho-społecznych;
- asystowania pielęgniarce i innemu personelowi medycznemu podczas wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych;
- konserwacji, dezynfekcji przyborów i narzędzi stosowanych podczas wykonywania zabiegów;
- podejmowania współpracy z zespołem opiekuńczym i terapeutycznym podczas świadczenia usług z zakresu opieki medycznej nad osobą chorą i niesamodzielną.
2. EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
Z.4. Świadczenie usług opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej
1. Rozpoznawanie problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej
Uczeń:
- charakteryzuje rozwój psychofizyczny człowieka w poszczególnych fazach życia;
- określa wpływ choroby na stan psychiczny, sytuację społeczną jednostki i jej rodziny;
- wykorzystuje metody i źródła zbierania danych do rozpoznawania problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej;
- uczestniczy w rozpoznawaniu problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej;
- reaguje na zmieniające się problemy i potrzeby osoby chorej i niesamodzielnej;
- rozpoznaje poziom wiedzy, umiejętności, motywacji i możliwości w zakresie samoopieki osoby chorej i niesamodzielnej.
2. Planowanie, organizowanie i wykonywanie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych u osoby chorej i niesamodzielnej
Uczeń:
- określa cele czynności higienicznych i pielęgnacyjnych;
- określa wskazania, przeciwwskazania i niebezpieczeństwa związane z wykonywaniem czynności higienicznych i pielęgnacyjnych wobec osoby chorej i niesamodzielnej;
- planuje i organizuje czynności higieniczne i pielęgnacyjne z uwzględnieniem stanu osoby chorej i niesamodzielnej;
- przestrzega zasad wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych wobec osoby chorej i niesamodzielnej;
- dobiera metody i techniki wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych wobec osoby chorej i niesamodzielnej;
- stosuje algorytmy czynności higienicznych i pielęgnacyjnych wobec osoby chorej i niesamodzielnej;
- przestrzega zasad postępowania w sytuacjach trudnych wobec osoby chorej i niesamodzielnej;
- ocenia stan higieniczny chorego;
- wykonuje słanie łóżka pustego oraz z osobą chorą i niesamodzielną;
- wykonuje toaletę całego ciała osoby chorej i niesamodzielnej z uwzględnieniem toalety i zabiegów pielęgnacyjnych w obrębie jamy ustnej;
- wykonuje mycie głowy osoby chorej i niesamodzielnej leżącej w łóżku i zakłada czepiec przeciwwszawiczy;
- wykonuje zmianę bielizny osobistej i pościelowej;
- wykonuje zmianę pieluchomajtek i innych środków absorpcyjnych oraz pomaga w czynnościach fizjologicznych osobie chorej i niesamodzielnej;
- wykonuje wymianę cewnika zewnętrznego, worka stomijnego i worka na mocz osobie chorej i niesamodzielnej;
- wykonuje zabiegi przeciwzapalne i kąpiele lecznicze osobie chorej i niesamodzielnej na zlecenie lekarza lub pielęgniarki;
- pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza;
- stosuje profilaktykę i pielęgnację przeciwodleżynową u osoby chorej i niesamodzielnej;
- zapewnia osobie chorej i niesamodzielnej wygodne i bezpieczne ułożenie w łóżku;
- pomaga przy zmianie pozycji, wstawaniu i przemieszczaniu się osoby chorej i niesamodzielnej;
- wykonuje czynności usprawniające ruchowo osobę chorą i niesamodzielną;
- karmi osobę chorą i niesamodzielną lub pomaga podczas jej karmienia;
- zapewnia bezpieczeństwo i intymność podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej;
- przekazuje pielęgniarce informacje o zaobserwowanych zmianach w stanie zdrowia osoby chorej i niesamodzielnej;
- przestrzega procedur postępowania z brudną bielizną i zużytym sprzętem;
- stosuje przepisy prawa dotyczące praw pacjenta;
- przeprowadza edukację w zakresie higieny osobistej i zabiegów pielęgnacyjnych;
- posługuje się sprzętem, przyborami, materiałami i środkami zgodnie z ich przeznaczeniem.
3. Planowanie, organizowanie i wykonywanie czynności opiekuńczych nad osobą chorą i niesamodzielną
Uczeń:
- przestrzega zasad, określa cele, wskazania i przeciwwskazania do wykonywania czynności opiekuńczych;
- planuje i organizuje czynności opiekuńcze nad osobą chorą i niesamodzielną z uwzględnieniem jej stanu zdrowia;
- zapewnia higienę i estetyczny wygląd otoczenia osoby chorej i niesamodzielnej;
- pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w wykonywaniu czynności życia codziennego;
- pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w użytkowaniu sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego;
- aktywizuje osobę chorą i niesamodzielną i organizuje jej czas wolny;
- współpracuje z zespołem terapeutycznym i opiekuńczym na rzecz osoby chorej i niesamodzielnej;
- zapewnia bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne osobie chorej i niesamodzielnej podczas wykonywania czynności opiekuńczych;
- pomaga w adaptacji osoby chorej i niesamodzielnej do warunków życia w placówkach ochrony zdrowia oraz pomocy społecznej;
- pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do zmian związanych z przewlekłą chorobą lub starością;
- udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w sytuacjach trudnych;
- pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w podtrzymywaniu aktywności ruchowej;
- przekazuje pielęgniarce informacje o zmianach w stanie zdrowia osoby chorej i niesamodzielnej zaobserwowanych podczas wykonywania czynności opiekuńczych;
- przestrzega procedur postępowania ze sprzętem i materiałem podczas wykonywania czynności opiekuńczych nad osobą chorą i niesamodzielną;
- dezynfekuje oraz myje przybory i sprzęt używane podczas wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych u osoby chorej i niesamodzielnej.