WIADOMOŚCI
SP - Kierunki Medyczne
Opiekun osoby starszej
INFORMACJE O ZAWODZIE:
Opiekun osoby starszej 341202
Nauka trwa: 2 lata (IV semestry)
Forma kszatłcenia: stacjonarna lub zaoczna
Słuchacz otrzymuje tytuł technika: Opiekun osoby starszej po uprzednim zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikację:
Z.7- Świadczenie usług opiekuńczo-wspierających osobie starszej.
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników.
W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki.
Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej absolwentów ma służyć wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa
I. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie opiekun osoby starszej powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
1) rozpoznawania możliwości oraz ograniczeń w funkcjonowaniu osoby starszej wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;
2) rozpoznawania i interpretowania sytuacji społecznej, warunków życia, relacji z rodziną, grupą i środowiskiem lokalnym osoby starszej oraz wykorzystywania zasobów indywidualnych, środowiska rodzinnego, instytucjonalnego i lokalnego w pracy
3) dobierania metod, technik, narzędzi i form realizacji działań opiekuńczo-wspierających do sytuacji życiowej, stanu zdrowia, rozpoznanych problemów i potrzeb osoby starszej;
4) udzielania wsparcia emocjonalnego i aktywizowanie osoby starszej do samodzielności życiowej w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności;
5) nawiązywania, podtrzymywania i rozwijania współpracy z podmiotami działającymi na rzecz osoby starszej w środowisku lokalnym.
2. EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
Z.7. Świadczenie usług opiekuńczo-wspierających osobie starszej
1. Organizowanie prac opiekuńczo-wspierających u osoby starszej
Uczeń:
1) posługuje się dokumentacją dotyczącą sytuacji zdrowotnej i społecznej osoby starszej;
2) rozpoznaje warunki życia osoby starszej;
3) ocenia poziom możliwości psychofizycznych osoby starszej;
4) ocenia możliwości i ograniczenia osoby starszej w zaspakajaniu potrzeb biologicznych, psychicznych, społecznych wynikające z wieku i niepełnosprawności;
5) rozpoznaje potrzeby i problemy osoby starszej;
6) rozpoznaje i wykorzystuje zasoby środowiska osoby starszej;
7) organizuje środowisko mieszkaniowe z uwzględnieniem potrzeb i bezpieczeństwa osoby starszej;
8) opracowuje plan pomocy, wsparcia i opieki długoterminowej osoby starszej;
9) planuje działania opiekuńczo-wspierające osobie starszej i dobiera metody, techniki i narzędzia do tych działań;
10) prowadzi dokumentację pracy z osobą starszą.
2. Wykonywanie czynności opiekuńczo-wspierających u osoby starszej
Uczeń:
1) dba o jakość usług świadczonych, przestrzegając procedur medycznych i standardu opieki;
2) rozpoznaje symptomy zaburzeń psychofizycznych u osoby starszej;
3) przeciwdziała zagrożeniom zdrowia i życia osoby starszej;
4) udziela pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia osoby starszej;
5) wykonuje czynności opiekuńcze i higieniczne u osoby starszej;
6) opiekuje się osobą starszą w fazie terminalnej choroby i udziela jej wsparcia emocjonalnego;
7) dokonuje pomiaru parametrów życiowych osoby starszej;
8) pomaga osobie starszej w zaspakajaniu potrzeb bio-psycho-społecznych;
9) prowadzi profilaktykę przeciwodleżynową u osoby starszej;
10) przestrzega zasad i określa rodzaje i techniki wykonywania zabiegów przeciwzapalnych;
11) wykonuje zabiegi przeciwzapalne u osoby starszej;
12) pomaga osobie starszej w przyjmowaniu leków zaleconych przez lekarza;
13) pomaga osobie starszej w prowadzeniu gospodarstwa domowego;
14) organizuje osobie starszej korzystanie ze świadczeń podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej;
15) pomaga osobie starszej w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych;
16) przygotowuje osobę starszą we współpracy z rodziną do samoopieki, samopielęgnacji oraz prowadzenia zdrowego stylu życia;
17) podejmuje problematykę śmierci i godnego umierania w kontaktach z osobą starszą.
3. Aktywizowanie osoby starszej do samodzielności życiowej
Uczeń:
1) inicjuje i podtrzymuje pozytywne relacje osoby starszej z osobami z najbliższego otoczenia;
2) pomaga i udziela wsparcia osobie starszej w rozwiązywaniu problemów osobistych i społecznych;
3) wspiera i mobilizuje osobę starszą do aktywnego spędzania czasu wolnego, uwzględniając jej potrzeby i możliwości psychofizyczne;
4) organizuje czas wolny osobie starszej z wykorzystaniem zasobów środowiska lokalnego;
5) pomaga osobie starszej w korzystaniu z pomocy technicznych ułatwiających samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
6) wspiera osobę starszą w usprawnianiu psychofizycznym.
4. Współpraca z podmiotami działającymi na rzecz osoby starszej
Uczeń:
1) pobudza wrażliwość osób z najbliższego otoczenia na potrzeby i problemy osoby starszej;
2) motywuje rodzinę i lokalne środowisko społeczne do działania na rzecz osoby starszej;
3) współpracuje z osobami z otoczenia na rzecz osoby starszej;
4) organizuje pomoc instytucji wsparcia społecznego działających na rzecz osoby starszej;
5) organizuje środowiskowe grupy wsparcia na rzecz osoby starszej;
6) organizuje pomoc materialną na rzecz osoby starszej we współpracy z ośrodkiem pomocy społecznej;
7) współpracuje z organizacjami pozarządowymi w zakresie udzielania pomocy osobie starszej;
8) współpracuje z członkami zespołu terapeutycznego zakładu opiekuńczo-leczniczego.
Technik sterylizacji medycznej
INFORMACJE O ZAWODZIE:
Technik sterylizacji medycznej 321104
Nauka trwa: 1 rok (II semestry)
Forma kształcenia: stacjonarna lub zaoczna.
Słuchacz otrzymuje tytuł technika: Technik sterylizacji medycznej po uprzednim zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikację:
Z.20 – Wykonywanie dezynfekcji i sterylizacji medycznej.
.
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników.
W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki.
Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej absolwentów ma służyć wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
I. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik sterylizacji medycznej powinien być przygotowany wykonywania następujących zadań zawodowych:
- kwalifikowania sprzętu i wyrobów medycznych do procesów mycia, dezynfekcji i sterylizacji;
- przeprowadzania mycia, dezynfekcji i sterylizacji przy użyciu odpowiednich metod
- przeprowadzania kontroli procesów dekontaminacji;
- prowadzenia dokumentacji mycia, dezynfekcji i sterylizacji.
2. EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
Z.20. Wykonywanie dezynfekcji i sterylizacji medycznej
1. Dobieranie metody dezynfekcji lub sterylizacji w zależności od rodzaju sprzętu medycznego
Uczeń:
- rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne pod kątem zastosowania, metod mycia, dezynfekcji i sterylizacji medycznej;
- identyfikuje materiały, z których wykonane są sprzęt i wyroby medyczne, oraz ich odporność na stresy fizyko-chemiczne w myciu, dezynfekcji i sterylizacji medycznej;
- przeprowadza demontaż i montaż sprzętu oraz wyrobów medycznych o zróżnicowanej budowie geometrycznej w celu zapewnienia mycia, dezynfekcji i sterylizacji medycznej;
- wykonuje testy funkcyjne i czynności diagnostyczne sprzętu i wyrobów medycznych;
- kwalifikuje sprzęt i wyroby medyczne do dezynfekcji, sterylizacji oraz renowacji lub kasacji;
- konserwuje sprzęt i wyroby medyczne zgodnie z instrukcjami producenta;
- kompletuje instrumentarium chirurgiczne do zestawów zabiegowych.
2. Wykonywanie mycia i dezynfekcji
Uczeń:
- przeprowadza mycie i dezynfekcję przy zastosowaniu różnych metod i urządzeń;
- stosuje środki do nawilżania, bakteriostatycznego mycia, oczyszczania i dezynfekcji manualnej oraz maszynowej;
- przygotowuje roztwory użytkowe środków dezynfekcyjnych o wskazanym stężeniu;
- dobiera technologię dekontaminacji zgodnie z klasyfikacją Spauldinga;
- identyfikuje parametry wody użytej w procesach dekontaminacji;
- stosuje odpowiednie testy kontroli procesów dezynfekcji;
- obsługuje sprzęt i urządzenia używane w technologii mycia i dezynfekcji;
- wykonuje testy urządzeń w technologii mycia i dezynfekcji, interpretuje ich wyniki i orzeka o dopuszczeniu urządzeń do pracy;
- przeprowadza kontrolę sprawności urządzeń wykorzystywanych do mycia i dezynfekcji;
- kontroluje parametry procesu dezynfekcji i interpretuje wyniki, w tym podejmuje decyzje o skuteczności dezynfekcji i zwolnieniu wsadu;
- zwalnia sprzęt po procesie dezynfekcji.
3. Wykonywanie sterylizacji
Uczeń:
- przeprowadza sterylizację sprzętu i wyrobów medycznych przy zastosowaniu różnych metod i urządzeń;
- obsługuje sprzęt i urządzenia używane w technologii sterylizacji;
- przeprowadza kontrolę sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji;
- rozróżnia rodzaje opakowań używanych w procesach sterylizacji;
- przygotowuje pakiety wyrobów medycznych do sterylizacji zgodnie z przyjętymi ustaleniami;
- stosuje materiał opakowaniowy w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobów medycznych, zalecanej metody sterylizacji oraz przyjętego systemu opakowaniowego;
- klasyfikuje i dobiera testy do kontroli procesów sterylizacji;
- przeprowadza kontrolę urządzeń służących do zapewnienia szczelności opakowania;
- wykonuje testy urządzeń w technologii mycia i dezynfekcji, interpretuje ich wyniki i orzeka o dopuszczeniu urządzeń do pracy;
- przeprowadza kontrolę cyklu sterylizacji, interpretuje wyniki, w tym podejmuje decyzje o skuteczności sterylizacji i zwolnieniu wsadu;
- kontroluje wizualnie integralność opakowania;
- magazynuje pakiety po procesie sterylizacji;
- zwalnia sprzęt i wyroby medyczne po procesie sterylizacji i przekazuje odbiorcy;
- sporządza dokumentację dekontaminacji;
- stosuje w technologii dekontaminacji Zasady Dobrej Praktyki Produkcyjnej;
- współpracuje z nadzorem sanitarnym na podstawie przepisów prawa;
- aktualizuje wiedzę i prowadzi szkolenia z zakresu dekontaminacji;
- analizuje i oblicza zapotrzebowanie na materiały niezbędne w technologii dekontaminacji;
- kalkuluje koszty dekontaminacji.
Opiekun medyczny
INFORMACJE O ZAWODZIE:
Opiekun medyczny 532102
Nauka trwa: 1 rok (II semestry)
Forma kszatłcenia: stacjonarna lub zaoczna
Słuchacz otrzymuje tytuł technika: Opiekun medyczny po uprzednim zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikację:
MED.03 – Świadczenie usług pielęgnacyjno-opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej.
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników.
W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki.
Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej absolwentów ma służyć wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa
1. CELE KSZTAŁCENIA
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie opiekun medyczny powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- rozpoznawania i rozwiązywania problemów opiekuńczych osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku;
- pomagania osobie chorej i niesamodzielnej w zaspakajaniu potrzeb bio-psycho-społecznych;
- asystowania pielęgniarce i innemu personelowi medycznemu podczas wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych;
- konserwacji, dezynfekcji przyborów i narzędzi stosowanych podczas wykonywania zabiegów;
- podejmowania współpracy z zespołem opiekuńczym i terapeutycznym podczas świadczenia usług z zakresu opieki medycznej nad osobą chorą i niesamodzielną.
2. EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
Z.4. Świadczenie usług opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej
1. Rozpoznawanie problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej
Uczeń:
- charakteryzuje rozwój psychofizyczny człowieka w poszczególnych fazach życia;
- określa wpływ choroby na stan psychiczny, sytuację społeczną jednostki i jej rodziny;
- wykorzystuje metody i źródła zbierania danych do rozpoznawania problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej;
- uczestniczy w rozpoznawaniu problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej;
- reaguje na zmieniające się problemy i potrzeby osoby chorej i niesamodzielnej;
- rozpoznaje poziom wiedzy, umiejętności, motywacji i możliwości w zakresie samoopieki osoby chorej i niesamodzielnej.
2. Planowanie, organizowanie i wykonywanie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych u osoby chorej i niesamodzielnej
Uczeń:
- określa cele czynności higienicznych i pielęgnacyjnych;
- określa wskazania, przeciwwskazania i niebezpieczeństwa związane z wykonywaniem czynności higienicznych i pielęgnacyjnych wobec osoby chorej i niesamodzielnej;
- planuje i organizuje czynności higieniczne i pielęgnacyjne z uwzględnieniem stanu osoby chorej i niesamodzielnej;
- przestrzega zasad wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych wobec osoby chorej i niesamodzielnej;
- dobiera metody i techniki wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych wobec osoby chorej i niesamodzielnej;
- stosuje algorytmy czynności higienicznych i pielęgnacyjnych wobec osoby chorej i niesamodzielnej;
- przestrzega zasad postępowania w sytuacjach trudnych wobec osoby chorej i niesamodzielnej;
- ocenia stan higieniczny chorego;
- wykonuje słanie łóżka pustego oraz z osobą chorą i niesamodzielną;
- wykonuje toaletę całego ciała osoby chorej i niesamodzielnej z uwzględnieniem toalety i zabiegów pielęgnacyjnych w obrębie jamy ustnej;
- wykonuje mycie głowy osoby chorej i niesamodzielnej leżącej w łóżku i zakłada czepiec przeciwwszawiczy;
- wykonuje zmianę bielizny osobistej i pościelowej;
- wykonuje zmianę pieluchomajtek i innych środków absorpcyjnych oraz pomaga w czynnościach fizjologicznych osobie chorej i niesamodzielnej;
- wykonuje wymianę cewnika zewnętrznego, worka stomijnego i worka na mocz osobie chorej i niesamodzielnej;
- wykonuje zabiegi przeciwzapalne i kąpiele lecznicze osobie chorej i niesamodzielnej na zlecenie lekarza lub pielęgniarki;
- pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza;
- stosuje profilaktykę i pielęgnację przeciwodleżynową u osoby chorej i niesamodzielnej;
- zapewnia osobie chorej i niesamodzielnej wygodne i bezpieczne ułożenie w łóżku;
- pomaga przy zmianie pozycji, wstawaniu i przemieszczaniu się osoby chorej i niesamodzielnej;
- wykonuje czynności usprawniające ruchowo osobę chorą i niesamodzielną;
- karmi osobę chorą i niesamodzielną lub pomaga podczas jej karmienia;
- zapewnia bezpieczeństwo i intymność podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych osobie chorej i niesamodzielnej;
- przekazuje pielęgniarce informacje o zaobserwowanych zmianach w stanie zdrowia osoby chorej i niesamodzielnej;
- przestrzega procedur postępowania z brudną bielizną i zużytym sprzętem;
- stosuje przepisy prawa dotyczące praw pacjenta;
- przeprowadza edukację w zakresie higieny osobistej i zabiegów pielęgnacyjnych;
- posługuje się sprzętem, przyborami, materiałami i środkami zgodnie z ich przeznaczeniem.
3. Planowanie, organizowanie i wykonywanie czynności opiekuńczych nad osobą chorą i niesamodzielną
Uczeń:
- przestrzega zasad, określa cele, wskazania i przeciwwskazania do wykonywania czynności opiekuńczych;
- planuje i organizuje czynności opiekuńcze nad osobą chorą i niesamodzielną z uwzględnieniem jej stanu zdrowia;
- zapewnia higienę i estetyczny wygląd otoczenia osoby chorej i niesamodzielnej;
- pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w wykonywaniu czynności życia codziennego;
- pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w użytkowaniu sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego;
- aktywizuje osobę chorą i niesamodzielną i organizuje jej czas wolny;
- współpracuje z zespołem terapeutycznym i opiekuńczym na rzecz osoby chorej i niesamodzielnej;
- zapewnia bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne osobie chorej i niesamodzielnej podczas wykonywania czynności opiekuńczych;
- pomaga w adaptacji osoby chorej i niesamodzielnej do warunków życia w placówkach ochrony zdrowia oraz pomocy społecznej;
- pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w adaptacji do zmian związanych z przewlekłą chorobą lub starością;
- udziela wsparcia osobie chorej i niesamodzielnej w sytuacjach trudnych;
- pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w podtrzymywaniu aktywności ruchowej;
- przekazuje pielęgniarce informacje o zmianach w stanie zdrowia osoby chorej i niesamodzielnej zaobserwowanych podczas wykonywania czynności opiekuńczych;
- przestrzega procedur postępowania ze sprzętem i materiałem podczas wykonywania czynności opiekuńczych nad osobą chorą i niesamodzielną;
- dezynfekuje oraz myje przybory i sprzęt używane podczas wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych u osoby chorej i niesamodzielnej.
Technik masażysta
INFORMACJE O ZAWODZIE:
Technik masażysta 325402
Nauka trwa: 2 lata (IV semestry)
Forma kszatłcenia: stacjonarna
Słuchacz otrzymuje tytuł technika: Technik masażysta po uprzednim zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikację:
Z.1- Świadczenie usług w zakresie masażu.
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników.
W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki. Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej absolwentów ma służyć wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
1. CELE KSZTAŁCENIA
W Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik masażysta powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- wykonywania masażu medycznego;
- wykonywania masażu sportowego;
- wykonywania masażu kosmetycznego i profilaktycznego;
- prowadzenia działalności profilaktycznej, popularyzującej zachowania prozdrowotne.
2. EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
Z.1. Świadczenie usług w zakresie masażu
1. Wykonywanie masażu medycznego
Uczeń:
- charakteryzuje budowę i czynności układów i narządów człowieka;
- określa wskazania i przeciwwskazania do poszczególnych rodzajów masażu medycznego;
- przestrzega zasad wykonywania poszczególnych rodzajów masażu medycznego;
- wyjaśnia mechanizmy działania poszczególnych rodzajów masażu medycznego na organizm człowieka;
- dobiera pozycje ułożeniowe pacjenta i przygotowuje go do masażu medycznego;
- lokalizuje palpacyjnie struktury anatomiczne człowieka;
- ocenia struktury anatomiczne człowieka na potrzeby masażu medycznego;
- charakteryzuje przebieg kliniczny i leczenie jednostek chorobowych;
- określa korelację między masażem medycznym, kinezyterapią i fizykoterapią stosowanymi w danej jednostce chorobowej;
- dobiera metody masażu medycznego do jednostek chorobowych pacjenta;
- dobiera metodykę wykonywania masażu medycznego w jednostkach chorobowych pacjenta;
- stosuje techniki odkształceń na podstawie oceny topograficznej i strukturalnej tkanek i narządów człowieka;
- wykonuje masaż klasyczny;
- wykonuje masaż medyczny w środowisku wodnym;
- wykonuje masaż limfatyczny;
- wykonuje masaż odruchowy w podstawowym zakresie (segmentarny, łącznotkankowy, punktowy);
- wykonuje masaż: Shantala, izometryczny, tensegracyjny, stawowy;
- wykonuje masaż z użyciem przyrządów.
2. Wykonywanie masażu sportowego
Uczeń:
- wyjaśnia biomechanikę organizmu człowieka w różnych dyscyplinach sportu;
- dobiera rodzaje masażu sportowego do dyscypliny sportu i cyklu treningowego;
- dobiera metody masażu sportowego stosowane w odnowie biologicznej organizmu;
- stosuje środki ułatwiające lub wspomagające masaż sportowy w zależności od wskazań;
- wykonuje masaż sportowy w wybranych dyscyplinach sportu w zależności od cyklu treningowego i stanu zdrowia zawodnika;
- wykonuje masaż sportowy u zawodnika kontuzjowanego.
3. Wykonywanie masażu kosmetycznego i profilaktycznego
Uczeń:
- dobiera rodzaje masażu relaksacyjnego;
- przestrzega zasad masażu kosmetycznego;
- przestrzega zasad masażu profilaktycznego;
- wykonuje masaż relaksacyjny;
- wykonuje masaż profilaktyczny;
- wykonuje masaż kosmetyczny.